Inhoud - Taxichauffeur (CCV) opleiding
De opleiding Taxichauffeur bestaat uit de volgende 10 modules:
Module 1 – Documenten in de taxi
In de eerste module komen alle documenten aan de orde waar je mee te maken krijgt. Er zijn persoonlijke documenten, voertuigdocumenten en overige documenten. Bevoegde medewerkers van controlerende instanties worden ook besproken. Tussen de paragrafen door zijn er leesopdrachten en lees je opmerkingen van taxichauffeur Jaap. Hij vindt zijn beroep zeer afwisselend, geen dag is voor hem hetzelfde.
Module 2 – Basiskennis taxi
In module 2 leer je over de verschillende soorten taxivervoer in Nederland. Je komt in deze module meer te weten over het werk van een taxichauffeur. De taximarkt kent meerdere deelmarkten. Het kan afwisselend zijn om in meerdere deelmarkten te werken. Als je weet hoe deze deelmarkten werken, kun je goed de keuze maken in welke deelmarkt je graag wil werken.
Module 3 – Veiligheidsrisico’s en de invloed van genotsmiddelen op rijgedrag
Het is van groot belang dat je als taxichauffeur op een verantwoorde, veilige en professionele manier deelneemt aan het verkeer. In deze module komen de risico’s aan de orde die je als chauffeur loopt in het verkeer en de gevaren die je tegenkomt door onverantwoord gedrag van andere verkeersdeelnemers.
Er wordt ook stilgestaan bij deelnemers aan het verkeer die door hun beperkingen kwetsbaar zijn. Het effect van vermoeidheid, stress, haast en andere factoren die je rijgedrag beïnvloeden wordt duidelijk gemaakt. Het belang en de inhoud van veilig en comfortabel rijden worden behandeld en dragen bij aan een uitstekende uitoefening van je professionele beroepshouding.
Module 4 - Calamiteiten en verstoringen
In deze module wordt stilgestaan bij calamiteiten en verstoringen, zoals aanrijdingen en ongelukken. Twee verschillende woorden, beide met een ander gevoelsmatig gewicht. De één heeft veelal slechts blikschade, bij de ander hebben verkeersdeelnemers vaak letsel opgelopen. De consequenties daarvan zijn dikwijls ingrijpend en soms langdurig of zelfs onherstelbaar. Verstoringen en stremmingen zijn situaties waarin je handelend moet optreden tijdens je werk.
Module 5 - Communicatie, communicatieapparatuur en tarieven
Module 5 staat stil bij het belang van goed gebruik van communicatieapparatuur en een goede en duidelijke communicatie met de klant. Dit is belangrijk in verband met de klantvriendelijkheid en het voorkomt verkeerde verwachtingen en misverstanden. Een juist gebruik van communicatieapparatuur bevordert een veilige communicatie en een juiste registratie van de arbeidstijden is belangrijk voor veilig vervoer. Een goede kennis van de taxameter en de tarieven die gevoerd mogen worden, is noodzakelijk en komt daarom uitgebreid aan de orde.
Module 6 - Klantgerichtheid en beroepshouding
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar klantgerichtheid en beroepshouding zijn veelomvattender en lastiger dan je denkt. De wensen van een opdrachtgever spelen ook een rol en daarom wordt er ook flexibiliteit van je gevraagd om daar rekening mee te houden. Een goede verzorging van het voertuig sluit aan bij de beroepshouding. De algemene taxivoorwaarden komen aan de hand van een aantal voorbeelden aan de orde en helpen om duidelijkheid te krijgen waar grenzen liggen bij de wensen en behoeften van de klant.
Het belang van klanttevredenheid in relatie tot de verkeersveiligheid is groter dan je zou denken. Een slechte sfeer of een slechte interactie tussen klant en chauffeur leidt tot spanning bij de chauffeur. Dat heeft invloed op je gemoedstoestand en heeft effect op het rijgedrag. Je kunt dat voorkomen of beïnvloeden door je opstelling, klantvriendelijkheid en goede communicatie met de klant.
Module 7 - Conflicten en agressie
In deze module wordt ingegaan op conflicten en agressie. Je leert hoe je conflicten kunt voorkomen. Dat is belangrijk, want een conflict kan leiden tot agressie. Agressie kan overigens ook ontstaan door andere situaties. Maar wat de aanleiding ook is: een goede beroepshouding is in deze situaties extra belangrijk.
Module 8 - Verkeersdeelname
In deze module wordt ingegaan op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Rvv). De wetgever vindt het belangrijk dat chauffeurs die een taxi besturen goede kennis hebben van verkeersregels en verkeerstekens, omdat het de veiligheid bevordert.
Er wordt op basis van praktijkvoorbeelden stilgestaan bij verkeerssituaties waar je als taxichauffeur regelmatig mee te maken krijgt. De werk- en rusttijdenregeling voor taxichauffeurs wordt behandeld en je krijgt een inkijkje in het praktijkexamen. Dat praktijkexamen komt pas na het theorie-examen aan de orde.
Module 9 – Wet personenvervoer 2000 en Arbeidstijdenwet
In deze module raak je bekend met de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit personenvervoer 2000. Ook gaan we in op de liberalisering van de taxibranche en de reparatie van de liberalisering. Je bestudeert de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit, daardoor kom je te weten hoelang je mag rijden en wanneer je moet rusten. Ook de Cao Zorgvervoer en Taxi 2023 en de Arbowet komen aan de orde in deze module.
Module 10 - Routeplanning en topografische kennis van Nederland
Als taxichauffeur wordt van jou verwacht dat je een goede stratenkennis hebt van de gemeenten waarin je dagelijks werkt. In de praktijk kom je met regelmaat buiten de gemeentegrenzen. Bij het landelijke theorie-examen Taxi kan de kennis van alle straten in alle steden of gebieden niet verwacht worden. Je dient wel kennis te hebben van provincies, hoofdsteden en de belangrijkste wegen in Nederland. Het hulpmiddel navigatie komt ook aan de orde.