Inhoud – Opleiding Recruiter
In twaalf modules gaan we uitgebreid in op het recruitmentvak, waarbij specifiek aandacht wordt besteed aan de functie van corporate recruiter.
Module 1 – Wat is recruitment
In deze module wordt ingegaan op wat recruitment is, met welke partijen je samenwerkt als corporate recruiter, hoe een recruitmentproces eruitziet, welke vormen er zijn en welke verschillen er op recruitmentvlak bij organisaties kunnen zijn. Je verkrijgt algemene kennis over recruitment, raakt bekend met veelgebruikte recruitmenttermen en verzamelt hiermee de basiskennis om deze recruitment opleiding te vervolgen.
Module 2 – Employer branding
Om kandidaten aan te trekken is het van belang dat je je als werkgever gaat positioneren in de markt, dat je bouwt aan de naamsbekendheid van je organisatie, je werkgeversmerk. Bij recruitment noemen we dit: employer branding. In deze module doe je kennis op over employer branding en recruitmentmarketing.
Module 3 – Vacature-intake
Een belangrijk onderdeel, de start van een recruitmentproces, is de vacature-intake. Daarom krijg je al in het begin van deze studie inzicht in het ontstaan van vacatures en hoe je een goede vacature-intake kan voeren. Ook komt het opstellen van een kandidaatprofiel aan bod. Je leert wie welke rol heeft in dit proces en wat jouw taak als recruiter hierin is.
Module 4 - Doelgroep en candidate persona
In deze vierde module van de opleiding recruiter ga je je verdiepen in het segmenteren van doelgroepen binnen recruitment en hoe je de doelgroep echt leert kennen middels candidate persona’s. Je leert de voordelen van een candidate persona, zodat je anderen kan overtuigen van het nut ervan. Je krijgt verschillende voorbeelden van candidate persona’s te zien en welke valkuilen je in het proces kan tegenkomen.
Module 5 – De vacaturetekst
In deze module ga je je onderdompelen in de wereld van het schrijven van een aantrekkelijke en doelgroepgerichte vacaturetekst; een vacaturetekst die past bij jouw doelgroep en kandidaten aanzet tot solliciteren. Je leert hoe je de candidate persona en informatie uit de vacature-intake hiervoor kan gebruiken. Ook de functiebeschrijving komt van pas en die zal je op pragmatische wijze leren te gebruiken voor het omschrijven van een functie in de vacaturetekst. Je doet kennis op over het maken van een job value proposition en hoe je zorgt dat de vacature online ook goed gevonden wordt.
Module 6 – Zoeken naar kandidaten
Het zoeken naar kandidaten is een veelbesproken onderwerp in recruitment. Er zijn tegenwoordig zelfs specialisten in te vinden. In deze module leer je hoe je via LinkedIn kunt zoeken naar potentiële kandidaten, wat Boolean search inhoudt en hoe je zelf een searchstring kan maken waarmee je via online zoekmachines kandidaten kan vinden om te benaderen voor je vacature. Het benaderen via e-mail is een vak apart. Hier gaat tijd en aandacht inzitten en in deze module krijg je kennis over het opstellen van de allerbeste e-mail om kandidaten te verleiden om met jou in gesprek te gaan.
Module 7 – Curriculum vitae
In deze module krijg je kennis over de selectiefase in het recruitmentproces. Je leert hoe je een cv objectief kan beoordelen. Welke informatie je snel kan filteren uit een cv en wat de toegevoegde waarde kan zijn van een video of motivatievatiebrief. Er komen twee concepten aan bod die je kan toepassen in het sollicitatieproces: anoniem solliciteren en open hiring. Verder leer je hoe je een goede telefonische intake kan uitvoeren en welke voordelen dit kan hebben. Tot slot krijg je kennis over het afwijzen van sollicitanten aan de hand van het cv.
Module 8 – Het selectie-interview
In de achtste module van de opleiding recruiter krijg je informatie over de rol van onbewuste oordeelsvorming, bias genoemd. Ook leer je over de manier waarop je een interview ook online kan voeren en waarom het belangrijk is om een gestructureerd interview met de kandidaat te hebben en welke interviewtechnieken je kan gebruiken. Drie gebruikelijke technieken komen aan de orde: STARR, competentiegericht interviewen en LSD. Je leert hoe je een interview kan vastleggen in een evaluatieformulier en hoe je een goede en zorgvuldige terugkoppeling aan de kandidaat geeft en een aanbieding voor de kandidaat opstelt.
Module 9 – Referral recruitment
De werving via eigen medewerkers wordt steeds vaker toegepast en krijgt daarmee de status van een professioneel wervingskanaal. Deze module mag dan ook niet ontbreken in de cursus Recruitment. Je leert wat deze vorm van recruitment inhoudt, welke voordelen hij biedt en hoe je anderen kan overtuigen om die in te zetten in de organisatie voor de werving van nieuwe medewerkers. Van het kiezen van de juiste referral beloning tot aan de spelregels opstellen en het proces inrichten. Ook krijg je kennis over het registreren van de voortgang, kandidaten en het proces.
Module 10 – Diversiteit en inclusiviteit
Diversiteit en inclusiviteit krijgen steeds meer een plek in organisaties en dus ook in recruitment. In deze module leer je alles wat je als recruiter moet weten om discriminatie in recruitent te voorkomen, hoe je iedereen een eerlijke kans geeft, groepen kan bereiken die je anders misschien niet zomaar zou meenemen in de werving. Ook krijg je kennis over wat diversiteit en inclusiviteit zijn, hoe je vacatureteksten kan schrijven naar een mannelijke of vrouwelijek doelgroep of juist inclusief en hoe je diversiteit toepast in werving en selectie.
Module 11 – De candidate experience
De beleving van de kandidaat staat centraal in deze module. In recruitmenttermen heet dit de candidate experience en die is belangrijker dan ooit vanwege schaarste in de arbeidsmarkt. Hoe je de optimale kandidaatreis kan inrichten in je recruitmentproces, welke contactmomenten van belang zijn en hoe je ze afstemt op de doelgroep zijn onderwerpen die je leert in deze module. Ook krijg je inzicht in de manier waarop je de candidate experience kan toetsen en feedback kan verwerken en dat je een rol als bewaker van de optimale kandidaatervaring in de organisatie hebt.
Module 12 – De wervingsstrategie
De laatste module waarin alles uit de vorige modules samenkomt. In deze module ga je leren hoe je een wervingsplan kan opstellen zodat jij als recruiter niet voor al te veel en te grote verrassingen komt te staan. Ook laat je hiermee zien aan de organisatie dat je grip hebt op de werving en selectie van nieuwe medewerkers en hoe je deze nieuwe collega’s gaat werven. Je leert ook hoe je hierover kan adviseren aan hiring managers en directie. Verder krijg je kennis over hoe je de werving voor een jaar kan uitwerken in een plan waar je vervolgens een presentatie over geeft.