LinkedIn tips: hoe word je gezien?

Volg je op dit moment een thuisstudie of een andere opleiding en wil je hierna graag een nieuwe baan? Dan is het slim om een LinkedIn-profiel te maken en deze optimaal in te richten. Met een professioneel LinkedIn-profiel heb je namelijk meer kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Een aantal tips voor een succesvol LinkedIn-profiel!

Kies je profielfoto

Het is belangrijk om een profielfoto in te stellen op je LinkedIn-profiel. Zonder een foto word je niet gezien. Ga voor een zakelijke foto waarbij je in de camera kijkt en lacht. Zo krijgen mensen die je foto zien het gevoel dat je benaderbaar bent. Gebruik geen filters en zorg dat je herkenbaar bent op je profielfoto. Geen vakantiefoto, geen foto waar je je vrienden of gezin af hebt geknipt en geen foto van afgelopen weekend op dat festival. Je wil professioneel overkomen.

Ga voor een goede headline

De headline is de regel onder je naam. Hier kun je verschillende dingen mee doen.  Je kunt hierin laten weten bij welk bedrijf je werkt en welke functie je hebt, maar ook welke opleiding of cursus je volgt. Verder kun je ervoor kiezen om te vermelden wat voor persoon je bent en wat je wil betekenen en voor wie. Ben je op zoek naar een nieuwe baan of andere uitdaging? Dan kun je ook dat vermelden in je headline. Wanneer je meerdere losstaande dingen wil vermelden, onderscheidt deze dan met streepjes of andere leestekens.

Upload een omslagfoto

Om je profiel visueel iets persoonlijker te maken, kun je een omslagfoto instellen. Let hierbij wel op dat het geen Facebook is. Kies dus niet voor een foto met je gezin of van je huisdier, maar ga voor een foto van iets wat jou omschrijft in beeld. Bijvoorbeeld een landschapsfoto die je gemaakt hebt als fotograaf. Gebruik ook niet teveel tekst in je omslagfoto.

Presenteer jezelf!

Bij de persoonlijke samenvatting kun je jezelf kort presenteren. Je schrijft als het ware een elevator pitch. Zeer belangrijk om in te vullen, want dit is het eerste wat mensen zien wanneer ze op jouw profiel zijn en naar onder scrollen. Vertel eerst wie je bent en waar je werkt of wat je passies zijn. Bij welk bedrijf werk je? Wat doen ze? Of wat zoek je en wat kun je voor een bedrijf betekenen? Je kunt eventueel ook nog een bestand toevoegen van iets wat je wil laten zien, zoals een whitepaper, website of iets anders wat jij gecreëerd hebt. Probeer in je samenvatting trefwoorden te gebruiken die jou en je werk omschrijven. Of vermeldt jouw droombaan. Zo is de kans groter dat mensen bij jouw profiel uitkomen als zij op deze woorden zoeken.

Pas je URL aan

Wanneer je een LinkedIn-profiel maakt, krijg je automatisch een URL. Hier staan vaak allemaal cijfers en letters in. Het is slim om deze te personaliseren. Dit kun je doen door rechtsboven in de pagina te klikken op ‘Openbaar profiel en URL bewerken’ en vervolgens ‘Aangepaste URL bewerken’. Personaliseer de URL door je eigen naam erin te verwerken. Zo is je LinkedIn-profiel beter vindbaar.

Opleidingen en werkervaring

Vul in welke opleidingen je hebt afgerond en welke je nu volgt. Ook cursussen kun je hierbij vermelden. Zo laat je zien dat je jezelf blijft ontwikkelen. Je kunt er echter ook voor kiezen om cursussen onder het speciaal in te voegen kopje ‘cursussen’ te plaatsen. Het is ook geen slecht idee om je middelbare school erbij te zetten. Misschien vinden oud-klasgenoten je wel terug op LinkedIn en kunnen zij jou iets leuks aanbieden. Vermeldt ook al je werkervaring. Wellicht denk je dat sommige banen niet zo interessant zijn om te vermelden, maar doe dit wel. Wie weet had je daar wel een bepaalde eigenschap voor nodig die ook voor je toekomstige baan belangrijk is om te hebben.

Jouw vaardigheden

Voeg vaardigheden toe aan je profiel. Je kunt er maximaal 50 toevoegen. Selecteer enkel vaardigheden die relevant zijn. Geen ‘Excel’ of ‘Nederlands’. Je krijgt namelijk ook aanbevelingen voor vacatures met deze woorden en die komen bijna in elke vacature voor. Verder is er een apart kopje waarbij je talen kunt toevoegen. Ga dus voor vaardigheden die slaan op jouw vakgebied. Je kunt de drie belangrijkste vaardigheden kiezen. Deze worden bovenaan het kopje ‘vaardigheden’ getoond.

Laat jouw prestaties zien

Zijn er nog andere dingen waar je trots op bent? Bijvoorbeeld die ene prijs die je hebt gewonnen of die publicatie in dat vakblad over jouw werk? Ook dit kun je laten zien op je profiel. Hiervoor kun je aparte kopjes aan je profiel toevoegen die er nog niet standaard in staan. Dit doe je door bovenaan je profiel te klikken op ‘Profielonderdeel toevoegen’. Hier klapt dan een menu uit met verschillende opties. Als je vervolgens klikt op ‘Prestaties’ komen onderdelen als publicaties, talen en onderscheidingen en prijzen tevoorschijn. Kies hierbij de punten uit die relevant zijn om op je profiel te plaatsen. Heb jij een prijs gewonnen met jouw afstudeerscriptie? Laat dit dan zeker zien onder het kopje ‘onderscheidingen en prijzen’! Ook zie je in dit menu het eerdergenoemde onderdeel ‘cursussen’ staan.

Vraag om een aanbeveling

Schrijf aanbevelingen over mensen waarmee je hebt samengewerkt, maar vraag ook anderen om een aanbeveling voor jou te schrijven. Op deze manier kunnen potentiële werkgevers of samenwerkingspartners zien wat de ervaringen van anderen met jouw werkwijze zijn. Je kunt bijvoorbeeld aan je oude werkgever, klanten of samenwerkingspartners vragen of zij een aanbeveling voor jou willen schrijven. Dit kun je op LinkedIn eenvoudig doen door weer te klikken op ‘Profielonderdeel toevoegen’ en vervolgens op ‘Aanvullende informatie’. Hieronder vind je de optie ‘Om een aanbeveling vragen’. Hier kun je aangeven aan wie je een aanbeveling wil vragen. Je vult in over welke functie je een aanbeveling wilt krijgen en typt hier nog een persoonlijk berichtje bij voor de ontvanger. Hij of zij kan er vervolgens voor kiezen om wel of geen aanbeveling voor je te schrijven.

Maak connecties

Nu je profiel zo goed als klaar is, is het tijd om connecties toe te voegen. Zo kun je jouw netwerk opbouwen. Ga naar ‘mijn netwerk’. Hier zie je namelijk al heel veel suggesties voor eventuele connecties op basis van wat je hebt ingevuld op je profiel. Maak connecties met collega’s, oud-collega’s, oud-klasgenoten, vrienden, etc. Je kunt gewoon een connectieverzoek sturen, maar je kunt er ook voor kiezen om je verzoek persoonlijker te maken door een berichtje mee te sturen.

Zet je profiel niet op de privémodus. Je kunt dan wel anoniem op iemands profiel kijken, maar je ziet niet wie er op jouw profiel kijkt en er zullen waarschijnlijk ook minder bezoekers op je profiel komen.  Volg ook bedrijven die je interessant vindt en bedrijven waar je zou willen werken. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws van je favoriete bedrijven. Bedrijven delen vaak ook vacatures via LinkedIn, dus misschien zie jij binnenkort jouw droombaan wel voorbij komen!

Laat weten dat je beschikbaar bent

Op je profiel kun je aangegeven dat je beschikbaar bent voor een baan en dat je contact wil leggen met recruiters. Dit doe je door naar ‘Instellingen en privacy’ te gaan en te klikken op ‘Privacy’ en ‘Voorkeuren voor het zoeken van een baan’. Hier kun je bijvoorbeeld ‘Ja’ aanvinken bij het onderdeel ‘Recruiters laten weten dat u beschikbaar bent voor carrièrekansen’. Er zijn ook nog een aantal andere opties die je kunt veranderen. Op deze manier kunnen recruiters zien dat jij open staat voor aanbiedingen en kansen.

Je kunt echt nog veel meer met LinkedIn, maar met deze tips heb je alvast een goede basis. Wie weet krijg jij binnenkort wel een leuk aanbod!  En als je vaker artikelen zoals deze wil lezen, kun je ook Laudius op LinkedIn volgen.