Inhoud – opleiding Ervaringsdeskundige
Om het beroep van Ervaringsdeskundige professioneel en oprecht te kunnen uitvoeren is kennis van diverse thema’s noodzakelijk. In de 9 modules van de opleiding Ervaringsdeskundige besteden we niet alleen aandacht aan de persoonlijk ervaringen die jij meeneemt maar ook aan de competenties en vaardigheden die je nodig hebt om beroepsmatig als ervaringsdeskundige aan de slag te gaan.
Module 1 – Ervaringsdeskundigheid
In deze eerste module gaan we in op het begrip ervaringsdeskundigheid. De kernvragen van deze module zijn:
- Wanneer kun je spreken van ervaringsdeskundigheid?
- Welk traject heb je doorlopen om deze ervaringsdeskundigheid op te bouwen?
- Wat is herstel en een herstelproces?
- Wat is kwaliteit van leven?
- Wat is stigma en empowerment?
Module 2 – Het werkveld van de ervaringsdeskundige
In deze module gaan we in op het werkveld waar je als ervaringsdeskundige GGZ aan de slag kunt gaan. De kernvragen van deze module zijn:
- Hoe is de organisatie binnen jeugdzorg vormgegeven?
- Hoe is de organisatie binnen de volwassenzorg vormgegeven?
- Hoe ziet het werkveld van de geestelijke gezondheidszorg eruit?
- Hoe ziet het werkveld van de verslavingszorg eruit?
- Hoe ziet het werkveld van de forensische zorg eruit?
Module 3 - Taken, competenties en vaardigheden van een ervaringsdeskundige
In module 3 richten we onze aandacht op de taken, competenties en vaardigheden van een ervaringsdeskundige. De kernvragen van deze module zijn:
- Welke verschillende taken en rollen kun je als ervaringsdeskundige vervullen?
- Welke competenties en vaardigheden komen eraan te pas om deze taken en rollen uit te voeren?
- Hoe zien deze competenties en vaardigheden er precies uit? Wat houden ze in?
Module 4 - De basis van communicatie
Module vier staat in het teken van de basis van communicatie. De kernvragen van deze module zijn:
- Wat is communicatie?
- Hoe communiceer je op een duidelijke manier?
- Welke vormen van communicatie zijn er?
- Wat zijn gesprekstechnieken?
Module 5 – Communicatie: verdieping
In module 5 gaan we ons verdiepen in de communicatie door twee vormen van gespreksvoering te behandelen. Dit zijn de motiverende gespreksvoering en de oplossingsgerichte gespreksvoering. De kernvragen van deze module zijn:
- Wat is motiverende gespreksvoering?
- Wat is oplossingsgerichte gespreksvoering?
- Welke theorie hoort er bij de verschillende vormen van gespreksvoering?
- Wat zijn de verschillen tussen motiverende gespreksvoering en oplossingsgerichte gespreksvoering?
Module 6 - Waarnemen, signaleren, observeren en rapporteren
In module 6 gaat de aandacht uit naar het waarnemen, signaleren en observeren. De kernvragen van deze module zijn:
- Wat zijn de verschillen tussen waarnemen, signaleren en observeren?
- Hoe verlopen de processen en wanneer pas je deze toe?
- Welke verschillende vormen van observeren zijn er en hoe rapporteer je een observatie?
Module 7 - Behandelplannen en begeleidingsplannen
In module 7 bespreken we het thema behandelplannen en begeleidingsplannen. De kernvragen van deze module zijn:
- Wat is een behandelplan?
- Hoe geef je een behandelplan vorm?
- Welke informatie staat erin verwerkt?
- Welke informatie verwerk je in een begeleidingsplan?
- Hoe leg je de doelen vast?
- Wat is het verschil tussen een behandelplan en een begeleidingsplan?
Module 8 - Methodisch werken
Module 8 staat in het teken van methodisch werken. De kernvragen van deze module zijn:
- Wat is methodisch werken?
- Hoe geef je methodisch werken vorm?
- Wat houdt de methode vraaggericht werken in?
- Hoe pas je de methode vraaggericht werken toe?
Module 9 - Verleden, heden en toekomst
Module negen staat in het teken van verleden, heden en toekomst. De kernvragen in deze module zijn:
• Wat is reflecteren?
• Op welke wijze kun je reflecteren?
Daarnaast gaan we in deze module oefenen met de stof die is besproken in de opleiding ervaringsdeskundige en een plan maken voor de toekomst.
heel goed, duidelijk, overzichtelijk