Inhoud – opleiding Hotelmanagement
De opleiding Hotelmanagement bestaat uit de volgende 8 modules:
Module 1 – Introductie in de hotelsector
In deze eerste module wordt een introductie gegeven van de hotelsector. Hoe ziet de hotellerie eruit? Wat zijn de kenmerken? Hoe ziet een werkdag van een hotelmanager eruit? Wat voor typen hotels zijn er zoal? Wat is nu gastvrijheid? In deze module leer je dat geen enkel hotel hetzelfde is en dat er voor een verblijf van de gast veel meer bij komt kijken dan je misschien denkt.
Module 2 – De Room Division afdeling
In deze module word je meegenomen naar de afdelingen die vallen onder de Room Division afdeling. Je leert hoe het kamerreserveringsproces verloopt, hoe het inchecken en uitchecken van gasten vormgegeven wordt, en wat er allemaal gebeurt tussen de aankomst en het vertrek van de gast. Je leert wat onder de taken valt van de Front Office (receptie), de Housekeeping (huishouding) en de Technische Dienst. Ook leer je hoe de samenwerking met de andere afdelingen van het hotel verloopt. Aan het einde van de module word je nog meegenomen in de trends en ontwikkelingen die er binnen de Room Division zijn.
Module 3 – De Food & Beverage afdeling
In module 3 maak je kennis met de Food & Beverage afdeling binnen het hotel. Onder deze afdeling valt alles wat met eten en drinken te maken heeft. Denk aan de keuken, het restaurant inclusief terras en hotellounge, de hotelbar, de banqueting of zalen, de roomservice en minibar, en het magazijn. Je leert hoe de Food & Beverage afdelingen onderling samenwerken, maar ook hoe zij samenwerken met de andere afdelingen binnen het hotel. Je wordt ook meegenomen in het systeem van voedselveiligheid, HACCP en sociale hygiëne. Ook deze module wordt afgesloten met trends en ontwikkelingen, ditmaal op het gebied van Food & Beverage.
Module 4 – Marketing & Sales
In deze module word je meegenomen in de verschillende aspecten van marketing & sales. Wat moet er allemaal gebeuren voordat alles wat het hotel te bieden heeft, gepromoot kan worden bij (potentiële) gasten? Je leert welke marketing- en salesinstrumenten er zijn en hoe die ingezet kunnen worden, over de verschillende vormen van communicatie en de verschillende salestechnieken. Je leert hoe de meest optimale verkoopprijzen van de hotelkamers en Food & Beverage afdeling vastgesteld kunnen worden met behulp van revenue management. Aansluitend komen de verkoopprocessen op de operationele afdelingen aan bod. Je leert hoe belangrijk interne controle is, zodat fraude zoveel mogelijk kan worden voorkomen, en ook Corporate Social Responsibility wordt aangestipt. Uiteraard sluiten we de module af met de trends en ontwikkelingen.
Module 5 – Personeelsbeleid en leiderschap
Module 5 laat je kennis maken met personeelsbeleid en hoe dit is ontstaan. In jouw rol als hotelmanager heb je te maken met leidinggeven en maak je kennis met de verschillende leiderschapsstijlen die er zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je een stijl kiest die bij jou past en waarmee je de beste resultaten zult bereiken. Daar horen ook verschillende gesprekstechnieken bij. Je leert verder hoe het proces van werven, selectie, introductie, beoordelen en vertrek van de medewerker verloopt. Je krijgt te maken met zaken zoals de horeca-cao en een ondernemingsraad. Daarnaast moet je weten dat er verschillen zijn tussen medewerkers uit verschillende werelddelen en hoe je omgaat met een multicultureel medewerkersbestand. De module wordt afgesloten met trends en ontwikkelingen.
Module 6 – Inkoop en voorraadbeheer
In deze module leer je hoe het inkoop- en voorraadbeheer vormgegeven kan worden. Je leert wat de doelstellingen hiervan zijn, hoe je het beleid vaststelt en hoe je dit plant. Je wordt meegenomen in de verschillende inkoopsystemen, hoe je afspraken met de verschillende leveranciers kunt maken, en hoe uiteindelijk de inkoop van de verschillende producten vormgegeven kan worden. Je leert dat er gewerkt wordt met kwaliteitsnormen en -standaarden, dat er een bepaalde mate van productiviteit geleverd moet worden en hoe je de keuze maakt tussen zelf doen of uitbesteden.
Ook deze module wordt afgesloten met trends en ontwikkelingen.
Module 7 – Financieel management
In deze module leer je over de doelstellingen van financieel management en hoe een organisatie ingericht kan zijn. Je ontdekt dat de administratieve organisatie niet gelijk is aan de hotelorganisatie. Je wordt meegenomen in de verschillende rechtsvormen die Nederland kent, en hoe/wanneer je voor een bepaalde rechtsvorm kiest. Je leert welke financieringsvormen er zoal zijn, wat het verschil is tussen vreemd en eigen vermogen, en waarom het soms belangrijk is om zaken via notariële akten vast te laten leggen. Je leert hoe je de verkoopprijs kan vaststellen zodat er winst gedraaid wordt en alle bedrijfskosten betaald zijn. We bespreken ook de vormen van Nederlandse belasting voor een hotelmanager en een particulier. De module gaat verder in op de winst- en verliesrekening en balans, en hoe je deze kunt beoordelen. Daarna gaan we over op de verschillende begrotingen: de resultatenbegroting en de liquiditeitsbegroting. We sluiten ook deze module af met de trends en ontwikkelingen.
Module 8 - Kwaliteitsmanagement
De laatste module van deze opleiding gaat in op kwaliteitsmanagement: Wat zijn de doelstellingen van kwaliteitsmanagement, en welke definities voor kwaliteit zijn er? Je wordt meegenomen in de samenhang van kwaliteit en dienstverlening. Je leert over de verschillende kwaliteitzorgsystemen en hoe je de kwaliteit in het hotel samen met de medewerkers kunt verbeteren door de inzet van kwaliteitverbeterteams. Kwaliteit is niet iets van één hotelafdeling; het is van alle afdelingen en omhelst ook alles wat er in het hotel gebeurt. Ook integrale kwaliteitszorg komt aan bod door middel van verschillende kwaliteitsverbeteringsinstrumenten. Aansluitend worden specifieke onderwerpen onder de loep genomen, zoals milieuzorgsystemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het brand- en calamiteitenplan en bedrijfshulpverlening. Ook in deze module worden de trends en ontwikkelingen op het vlak van kwaliteitsmanagement niet vergeten.