Beïnvloedingspsychologie in leidinggevende functies

Een praktische toepassing van beïnvloedingspsychologie in leidinggevende functies.

Jij en ik maken meer dan 8000 beslissingen per dag en ons onbewuste beïnvloedt deze voor meer dan 99%. Het opdoen en hebben van kennis over “het onbewuste” is voor mensen in leidinggevende functies van onschatbare waarde. Welke denkprocessen doorlopen jouw medewerkers? En nog belangrijker: hoe kun je deze processen zo beïnvloeden, dat het optimale uit jouw werknemers wordt gehaald?
 

Beïnvloedingspsychologie toepassen in leidinggevende functies

Als beïnvloedingspsycholoog ben je expert in het begeleiden en ondersteunen van jouw medewerkers tijdens keuzegedrag. Dit doe je aan de hand van diverse technieken en modellen. Een van deze modellen is het keuzegedrag-model. Hein Heijen, expert op het gebied van toegepaste neuromarketing, sales & beïnvloedingspsychologie, legt uit hoe dit model werkt aan de hand van een praktijkvoorbeeld. We gebruiken hier een ober als voorbeeld, maar je kunt onderstaande toepassen op elke werkvloer.

Je kent het wel, zo’n ober van wie je denkt ‘was lekker in je bed gebleven man’. Of een collega die ineens loopt te snauwen. We zijn dan geneigd zo iemand direct te veroordelen. Maar er zit vaak een heel verhaal achter iemands gedrag.

Volgens Heijen zijn er elf stadia die je doorloopt, voordat je een bepaalde gedrag output laat zien. We bespreken hier de vijf meest herkenbare. Het eerste stadium is de context, ofwel de situatie waarin je je bevindt. “Stel je voor, de ober van hierboven komt te laat op zijn werk. Er wordt door zijn leidinggevende gevraagd: ‘Zo, heb je lekker uitgeslapen?’. Na het aanhoren van deze woorden komt de ober in het stadium van de waarde-motivatie-zingeving; hij hangt een bepaalde waarde aan wat zijn leidinggevende zojuist tegen hem heeft gezegd. Hij gaat dan denken: ‘als mijn leidinggevende dit zegt, dan vind hij me vast lui, of passief of een profiteur’. Deze zogenoemde ‘zingevingswoorden’ leiden tot bepaalde emoties, het derde stadium. In dit geval kunnen die emoties bestaan uit angst, agressie, verdriet of walging. De emotie brengt de ober naar het vierde stadium: dat van de overtuiging. Die zou hier kunnen zijn; ‘Ik voldoe niet’, of, ‘Als ik niet op tijd ben, denkt mijn baas dat ik niet hard werk en geen ambitie heb’. Zijn interne toestand (gevoelens), het vijfde stadium, kan dan zijn dat hij zich ongelukkig voelt of onrustig en eenzaam. Hij zit niet lekker meer in zijn vel. Al het bovenstaande leidt uiteindelijk tot een bepaald gedrag; het op een lompe manier op tafel zetten van een glas wijn.

Wanneer zijn leidinggevende naar de oorzaak van zijn te laat komen had gevraagd, had de ober zich kunnen verklaren: ‘De dag ervoor tot laat doorgewerkt’, en had hij zich begrepen gevoeld. Dan had hij die dag waarschijnlijk op een heel andere manier gehandeld. De leidinggevende had precies geweten hoe hij het gedrag van zijn ober had kunnen beïnvloeden met, in dit geval, meer tevreden klanten tot gevolg”.
 

Opleiding Beïnvloedingspsycholoog

Wil jij graag leren op welke verschillende manieren mensen nu écht keuzes maken? Wie de controle heeft over het maken van deze keuzes? Hoe en op welke manieren jij deze keuzes positief kunt beïnvloeden en wat zich er nu werkelijk afspeelt in het onbewuste denken bij mensen? Dan is de opleiding Beïnvloedingspsycholoog van Laudius iets voor jou. Als Beïnvloedingspsycholoog leer je medewerkers zo te beïnvloeden en motiveren dat het optimale uit jouw werknemers wordt gehaald.

Erkend door PLATO Universiteit Leiden
De erkende HBO-opleiding Beïnvloedingspsycholoog gaat veel dieper en verder dan een standaard leiderschap training. Je krijgt uitgebreid inzicht in en controle over de processen die plaats vinden in het onbewuste van ieder mens en leert technieken waarmee je op ethisch zuivere manier kunt manipuleren.

4 inspirerende praktijkdagen
Onder leiding van een van Nederlands meest vooraanstaande praktijktrainers op het gebied van beïnvloedingspsychologie, Hein Heijen, ga je de geleerde theorie omzetten in de praktijk. Hein gaat je tijdens zijn wervelende praktijksessies meenemen op een boeiende reis door het onbewuste.

Daarnaast staat Hein als vooraanstaand lid van de prestigieuze Sales Management club (SMC) in direct contact met commerciële leidinggevenden uit uiteenlopende ondernemingen. Van MKB tot multinationals en instellingen. Dit zorgt voor een continue stroom van aansprekende, actuele praktijkvoorbeelden die Hein in zijn praktijksessies verwerkt.

Register Psychologisch Sales Manager
Nadat je het theoretische gedeelte van de opleiding succesvol hebt afgerond en actief hebt deelgenomen aan de 4 praktijkdagen word je opgenomen in het Register Psychologisch Sales Manager®. Je mag dan de titel Geregistreerd® Psychologisch Sales Manager (RPSM) voeren. Hiermee toon je aan over saleskennis en –vaardigheden op topniveau te beschikken. Klik hier voor meer informatie over deze erkende opleiding.