Buurtconflictengids: zo ga je om met burenruzies

Inhoud

Harde muziek tot in de late uurtjes, overhangende takken of verkeerd parkeren: kleine irritaties tussen buren kunnen op verschillende manieren ontstaan. Door langdurig opkroppen of door gebrekkige communicatie met buren of buurtgenoten, kan een klein conflict al snel uitlopen tot een heuse burenruzie. En dat is natuurlijk iets wat je wilt voorkomen, want het spreekwoord luidt niet voor niets: een goede buur is beter dan een verre vriend!

In deze gids vind je uitgebreide informatie over het voorkomen van burenruzies, maar ook welke stappen je kunt nemen als dit soort conflicten uit de hand lopen en hoe je als bewoner kan helpen bij andermans ruzies. 

Buurtconflictengids:
1. Het voorkomen van een buurtconflict
2. Welke stappen moet je nemen bij een burenruzie?
3. Hoe kan je als buurtbewoner een ruzie helpen oplossen?
4. Hulpbronnen en informatie over juridische hulp
5. Overzicht van verzekeraars voor rechtsbijstand

Lees verder

1. Het voorkomen van een buurtconflict

Vooral als je dicht op elkaar woont kan het gebeuren dat je je soms aan je buren irriteert. Communicatie kan je hierbij een hoop helpen, jij zorgt waarschijnlijk af en toe ook wel eens voor wat overlast. Staat de muziek te hard of gaat een feestje tot later door dan verwacht? Zoek contact door even aan te kloppen of een berichtje te sturen. Misschien zijn jouw buren zich namelijk helemaal niet bewust van het feit dat zij hiermee hinder veroorzaken. 
 

De meest voorkomende oorzaken van burenruzies zijn:

  1. Geluidsoverlast: bijna de helft van alle burenruzies wordt veroorzaakt door luide muziek, klussen op ongepaste tijden, schreeuwende kinderen of ander lawaai
  2. Roddelen of meningsverschillen
  3. Overlast door beplanting (bv. onkruid, bladeren of schaduw)
  4. Eigendomsgeschillen (erfgrens, recht van overpad, etc.)
  5. Overlast door huisdieren
  6. Parkeerproblemen
  7. Onderhoud van (gemeenschappelijke) ruimtes
  8. Rookoverlast
  9. Privacy
  10. Geuroverlast

 

Er zijn een aantal praktische maatregelen die je samen met je buren kan treffen om overlast tot een minimum te houden en om conflicten te voorkomen:

Communicatie 

  • Blijf vriendelijk en begripvol: frustraties hebben we allemaal weleens, maar het is belangrijk om hier niet gelijk op te reageren. Door overal over te klagen laat je vaak geen goede indruk achter, en met een beetje begrip hoeft niet alles een confrontatie te worden. Terugkerende problemen en frustraties kan je het best tijdig en op een nette manier opbrengen als je tot een oplossing wilt komen.
  • Afspraken maken: geef tijdige waarschuwingen voor feestjes en verbouwingen. Ook kan je afspraken maken over het onderhoud van de tuin en voorkom je gedoe over bijvoorbeeld overhangende takken. Speel je een instrument? Spreek dan tijden af waarin je dit kan beoefenen zonder de buren tot last te zijn.
     

Praktisch

  • Burenvereniging of buurtbijeenkomsten: overweeg deel te nemen aan je lokale burenvereniging of bij te wonen buurtbijeenkomsten. Dit kan helpen om een gevoel van gemeenschap en saamhorigheid op te bouwen.
  • Geluidsdempende maatregelen: andere vloerbedekking, betere isolatie, maar ook kleine oplossingen zoals viltjes onder je stoelen kunnen voor je onderburen al een hoop schelen.
  • Gemeenschappelijke voorzieningen: als je gemeenschappelijke voorzieningen deelt, zoals parkeerplaatsen of wasmachines, respecteer dan de regels en zorg ervoor dat je je deel bijdraagt aan het onderhoud.
  • Respecteer de privacy: respecteer de privacy van je buren. Houd rekening met hun eigendom en ruimte. Vermijd een overdaad aan nieuwsgierigheid en respecteer de (erf)grenzen.
     

Kennis

  • Leer de regels en wetten kennen: ken de plaatselijke regels en wetten met betrekking tot wonen en buurtgedrag. Dit kan je helpen om mogelijke bronnen van conflicten te vermijden.

 

2. Welke stappen moet je nemen als er ruzie ontstaat?

Heb je geprobeerd om door middel van open en respectvolle communicatie tot een oplossing te komen, maar heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid? Het is begrijpelijk dat een burenruzie erg vervelend kan zijn. Gelukkig bestaan er verschillende methoden om zo'n conflict op een respectvolle manier op te lossen.
 

1. Probeer het nogmaals onderling op te lossen

Liepen vorige gesprekken vast en lukte het niet om tot een oplossing te komen? Probeer het dan later nog eens en zoek hiervoor een geschikt moment. Praat wanneer iedereen kalm is en bereid is om te luisteren. Geef ook je buren de kans om hun verhaal te vertellen. Luister actief en probeer hun standpunt te begrijpen. Probeer je emoties onder controle te houden, ook als de situatie frustrerend is. Ga op zoek naar compromissen en leg afspraken schriftelijk vast. 
 

2. Houd een logboek bij

Voor overlast, maar ook voor overige conflicten is het handig om een logboek bij te houden. Hierin schrijf je specifieke informatie zoals tijdstippen of gesprekken op. Het bijhouden van een logboek heeft verschillende voordelen:

  • Je verzamelt duidelijke informatie die je kunt gebruiken bij toekomstige gesprekken, bijvoorbeeld met een mediator
  • Met de verzamelde informatie kan je beter juridisch advies aanvragen aangezien je specifieke voorbeelden kunt geven
  • Je logboek kan als bewijs dienen in het geval dat je naar de politie stapt of een rechtszaak aangaat
     

3. Zoek een mediator

Een mediator is een derde en neutrale partij die kan helpen met het oplossen van conflicten. Het inschakelen van een mediator tijdens een burenruzie kan dus een verstandige zet zijn. Hier zijn enkele redenen waarom het handig is om een mediator in te schakelen in het geval van een burenruzie:

  • Neutraliteit: Een mediator is onpartijdig en heeft geen persoonlijke belangen in het conflict. Dit zorgt ervoor dat beide partijen het gevoel hebben dat ze eerlijk worden behandeld en vermindert de kans op verdere escalatie.
  • Communicatieverbetering: Mediators zijn getraind in communicatietechnieken en kunnen helpen om effectieve gesprekken tussen buren op gang te brengen. Ze zorgen ervoor dat beide partijen de kans krijgen om hun standpunten en zorgen te uiten.
  • Conflictoplossing: Het uiteindelijke doel van een mediator is het vinden van een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Dit kan variëren van het maken van duidelijke afspraken over geluidsoverlast tot het behandelen van conflicten over eigendomsgrenzen. Het resultaat is vaak duurzamer en zorgt voor beter contact dan een gerechtelijke procedure.
  • Kostenbesparing: Het inschakelen van een mediator is doorgaans veel goedkoper dan juridische stappen ondernemen. Dit kan aanzienlijke kosten en tijd besparen voor beide partijen.
     

4. Zoek juridische hulp

Om zeker te weten of je in je recht staat met de klachten die je hebt, kan je het beste juridisch advies zoeken. Persoonlijk advies kost vaak geld. Heeft u weinig spaargeld of een laag inkomen? Dan kunt u het Juridisch Loket bezoeken voor gratis advies. Ook kan je beroep doen op een rechtsbijstandverzekering die burenruzies dekt. 
 

5. Stap naar de gemeente

Heb je een eengezinswoning of kom je er niet uit met de VVE of de verhuurder? De meeste gemeenten hebben ook meldpunten voor overlast en conflicten. Vaak komt er iemand langs om de situatie te bekijken. Zo’n rapporteur kan ook hulp inschakelen van andere organisaties als dit nodig is.
 

6. Neem contact op met de politie

Uw wijkagent kan helpen bemiddelen als er een burenruzie ontstaat. Ook kan de politie optreden als er een strafbaar feit wordt begaan of als de orde verstoord wordt. 
 

7. Ga naar de rechter

Loopt het echt uit de hand en kom je er ook met behulp van anderen niet uit? Dan kan je naar de rechter stappen. Hiervoor heb je wel voldoende bewijs en informatie nodig over het conflict zelf en waar het door ontstaan is. 
 

Speciale stappen voor huurders of huiseigenaren

Voor huurders

Huur je een woning? Dan kan je contact opnemen met je verhuurder. Ook kun je huishoudelijke reglementen of woonregels opvragen. De verhuurder is daarnaast verantwoordelijk voor het woongenot van de huurder, en moet daarom hinder aanpakken als er hier sprake van is. Als je in een sociale huurwoning woont, kan je hiervoor contact opnemen met de woningcorporatie die de woning beheert. 
 

Voor huiseigenaren

Als huiseigenaar ben je niet gelijk aan je lot overgelaten. Als je met meerdere bewoners eigenaar bent van een pand, kun je de Vereniging van Eigenaren (VvE) inschakelen. Het bestuur kan je meer informatie geven over de stappen die je kunt nemen en kan soms zelfs een boete geven als een andere eigenaar zich niet aan de regels houdt. 

3. Hoe kun je als buurtbewonder bijdragen?

Een buurtconflict kan voor een hoop spanning zorgen. Ook burenruzies waar je zelf niet bij betrokken bent kunnen voor een vervelende sfeer zorgen. Maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om te helpen!

Organiseer regelmatig iets voor de buurt

Door te zorgen dat iedereen elkaar regelmatig ziet en spreekt kan je niet alleen helpen met het oplossen van spanningen, je kan ze hiermee ook voorkomen. Als de buurt goed contact heeft met elkaar worden frustraties vaak makkelijker uitgepraat.

Bied een luisterend oor 

Tijdens een ruzie kunnen de spanningen vaak hoog oplopen, en is er weinig ruimte over om elkaar echt te horen. Door een luisterend oor te bieden kan je misschien wel een oplossing vinden die de twee ruziënde partijen over het hoofd hebben gezien. 

Bied hulp aan

Veel mensen waarderen het niet als je je zomaar met hun zaken bemoeit. Door te laten weten dat je graag wilt helpen kom je niet alleen sympathiek over, maar geef je je buren ook de mogelijkheid om je te laten weten wanneer je hulp gewenst is. 

Word zelf een mediator

Een neutrale partij is vaak erg behulpzaam: met een fris perspectief kan je namelijk al een heel eind komen. Je kan hiervoor een mediator inhuren, maar als je zelf graag paraat staat om buurtconflicten op te lossen, kan je dit ook leren. Bijvoorbeeld door een opleiding tot mediator te volgen. 

4. Hulpbronnen en informatie over juridische hulp

Als je er niet samen uitkomt kun je ervoor kiezen om juridische hulp in te schakelen. Zo krijg je meer informatie over wat je rechten (en plichten) zijn, en hoe je zo’n conflict het best op kunt lossen. 

Helaas kan het opvragen van juridische hulp soms best kostbaar zijn. Daarom vind je hier alvast een overzicht met handige (gratis) hulpbronnen en informatie over juridische hulp.
 

Mensen met een laag inkomen of weinig spaargeld kunnen bij het juridisch loket gratis terecht voor het opvragen van informatie. Hiervoor kan je bellen of een afspraak maken op de dichtstbijzijnde locatie. 
 

In veel gemeenten kan je terecht bij sociaal raadslieden (dit zijn sociaal-juridische dienstverleners die in een groot aantal Nederlandse gemeenten kosteloos hun diensten aanbieden) voor informatie en advies over een breed scala aan juridische problemen. Hier vind je een overzicht van locaties (per provincie) waarvoor je hier terecht kunt. 
 

Onafhankelijke rechtsbijstand binnen een enkel telefoontje. Voor 1,20 per minuut kan je heldere informatie opvragen voor jouw persoonlijke situatie. Kan je niet geholpen worden via de telefoon? Dan wordt je kosteloos doorverwezen naar een andere betrouwbare juridische hulpbron.
 

Een website met veel informatie en advies over juridische problemen. Door online een vragenlijst te doorlopen waarin je informatie geeft over het conflict zie je wat je kunt doen en waar je hulp kunt vinden. 
 

Gratis juridisch advies voor alle Nederlanders, afgestemd op uw persoonlijke situatie. Beantwoord de vragen op de website en krijg een overzicht met verschillende mogelijkheden om de situatie op te lossen.

 

5. Overzicht van verzekeraars voor rechtsbijstand

Het inschakelen van juridische hulp en het aangaan van een rechtszaak kan erg kostbaar zijn. Let op: een conflict dat al speelt voordat je de verzekering afsluit, wordt over het algemeen niet gedekt. Ben je op zoek naar een verzekeraar voor rechtsbijstand? Check dan het onderstaande overzicht. 

ARAG

ARAG (Allgemeine Rechtsschutz-Versicherungs-AG) Group is een Duitse verzekeraar die internationaal opereert. Grote bedrijven zoals Aegon en ABN AMRO werken samen met ARAG om rechtsbijstandverzekeringen te bieden, maar ARAG biedt ook zelf rechtsbijstandverzekeringen aan. Deze kunnen worden aangevuld met de module ‘Wonen’, waarmee je ook gedekt bent voor juridische kosten door buurtconflicten. 

DAS

Het verzekeringsbedrijf DAS (La Défense Automobile et Sportive) heeft zich sinds 1917 uitgebreid van enkel rechtsbijstand bij autoschade tot modules zoals ‘Ontslag’ en ‘Wonen’. De module voor rechtsbijstand bij buurtconflicten is ‘Wonen’. Organisaties zoals ANWB en OHRA werken samen met DAS om hun rechtsbijstandverzekeringen aan te bieden.

SAR

Stichting Achmea Rechtsbijstand werkt net iets anders dan de bovenstaande organisaties. Dit is namelijk een grote organisatie die juridisch advies en hulp geeft aan degene die hun rechtsbijstand verzekering afsluiten bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, Avéro Achmea, InShared of HEMA. Als je een rechtsbijstandverzekering afsluit bij één van de bovenstaande bedrijven en de module ‘Wonen’ hier aan toevoegt, helpt SAR dus ook met juridisch advies en rechtsbijstand tijdens buurtconflicten.